Frågor & Svar inom osteopati

Akuta eller förebyggande behandlingar

Vad är en osteopat?

En Osteopat utövar osteopati, manuell medicin (manuell=utövas med händerna utan hjälpmedel, medicin=läran om kroppen). Ordet osteopati kommer från grekiska os=ben patos=sjukdom. Läran bygger på att kroppen är en enhet där alla delar hänger ihop och är beroende av varandra och därmed även påverkar varandra. Osteopatens uppgift blir då att inte bara behandla det onda utan också hitta och korrigera orsaken som skapar smärtan. Dvs Holism, vilket också är ett av osteopatins ledord. Då vi anser att kroppen är en enhet så behandlar vi också alla system i kroppen (om så behövs). Alltså inte bara muskler och skelett. (System i kroppen: -blod-, endokrina-, lymfa-, nerv-, vicerala(mage,tarm,organ)-,immun-, muskuloskeletala-system)

Vad är skillnaden mellan osteopat, naprapat och kiropraktor?

Enkelt uttryckt så är det synsättet (dvs läran) som skiljer oss åt, beroende på vår syn på hur kroppen fungerar så behandlar vi olika för att få den att fungera igen. Vissa säger att kiro fokuserar på skelettet, napra på muskler, osten på hela kroppen.

Varför ska man gå till en osteopat?

För att återfå kroppens normala funktion, när det inte finns några obalanser i kroppen (alla systemen) så fungerar den optimalt. Då stimuleras även kroppens egen självläkande förmåga.

Måste man ha en fastställd diagnos innan behandling?

Man behöver absolut inte fått en diagnos från någon innan besök hos Osteopat, det räcker med att man vill få mindre ont, bli rörligare eller bara vill ha en generell check up (typ som att serva bilen).

Kan en osteopat fastställa en diagnos?

Osteopater ställer en osteopatisk diagnos (som förklarar problemet) vilken i många fall är densamma som inom vanliga sjukvården. En diagnos är ju dock inte detsamma som att man är sjuk utan är ju i många fall bara en störning/obalans i kroppen som ger ett specifikt symptom och inte ett sjukdomstillstånd.

BOKA OSTEOPAT

Tidsbokning